Päättymätön tarina

Kirjoitan. Luen. Oleskelen.

Neljä…

Whaat! Tiedän, että tämä kuulostaa äärimmäisen kliseiseltä, mutta sanonpa nyt kuitenkin: aika on mennyt aivan käsittämättömän nopeasti. Tämä vuosi (siis lukuvuosi; opettajan ajanlaskun mukaan) on suorastaan hujahtanut. Vastahan olin alkusyksystä siinä jännittävän kutkuttavassa tilanteessa, että aloitin opetustyöt useammassakin työpaikassa yhtä aikaa. Syksyn mittaan töitä tuli vähän kerrallaan enemmän, mutta ehdin kuitenkin kirjoittaa samalla. Sitten joulun jälkeen tahti kiihtyi, ja tässä sitä nyt ollaan. Mihin viimeiset viisi kuukautta elämästäni juuri katosivat??

Olen lukenut tekstejä. Paljon. Olen uppoutunut tieteellisenkin kirjoittamisen maailmaan enemmän kuin koskaan ennen. Olen opettanut ihan ensimmäisestä kertaa myös luovan kirjoittamisen kurssia. Olen toimittanut (ihan ensimmäistä kertaa) muiden kirjoittajien novelleja. Palautteita, toimituskommentteja, keskusteluja muiden toimittajien kanssa, pohdintaa opettamisesta muiden opettajien kanssa… Kaikki on ollut supermielenkiintoista, mutta samalla minua on hiukan vaivannut se, että olen ollut enemmän opettaja kuin kirjailija. Kirjoitin KK:ta viimeksi vappuviikonloppuna. Kyllä, vappuloma oli täydellistä laatuaikaa viettää yksin kässärin seurassa. Ja kun kirjoittamiseen tulee näin pitkiä taukoja… Noh, en ole ihan parhaimmalla tuulellani.

Tänä vuonna olen huomannut, että kolme eri työpaikkaa yhtä aikaa on vähän liikaa. Että IHAN kaikkeen kiinnostavaan ja kivaan ei vain voi tarttua yhtä aikaa. Olen myös huomannut, että vaikka hommia jossain kohtaa haalisikin liikaa, niin kyllä siitä selviää. Lukuvuosi kuluu loppuun. Ja yhtäkkiä huomenna on Suvivirsi (Jota muuten en vastusta. Ajattelen sitä perinteenä.). Taas kerran pitää sanoa heipat, lähteä jostain, lähteä jonnekin. Olen huomannut, että lähteminen muuttuu jotenkin hankalammaksi ja haikeammaksi, kun näitä joutuu tekemään useamman kerran. (Moni opettaja tekee pätkätöitä eli sijaisuuksia, yksi vuosi yhdessä koulussa ja sitten taas muualle, ei se mitenkään erityisen kivaa ole.)

Mutta, tällä kertaa, lähteminen on myös oma päätökseni. Seuraavat kuukaudet vietän enimmäkseen kirjailijana ja vain vähän opettajana. Tuntuu epätodelliselta ajatella, millainen vapaus Suvivirren jälkeen tällä kertaa koittaa. Kirjoitan. Tosissani. Ja kuitenkin leikilläni, koska kirjoittaminen on aina leikkiä.

Siis kuinka hullua oikeasti on, että olen saanut tällaisen mahdollisuuden: 4 yötä enää, ja olen Wienissä. Kirjoittamassa, kuukauden. On joku taho ja ihmisiä, jotka mahdollistavat minulle tällaisen — jotta minä voisin kirjoittaa raivostuttavan rönsyilevää ja silti niin ihanaa fantasiaseikkailuani. Woow.

Nyt voisi alkaa pakata.

Single Post Navigation

6 thoughts on “Neljä…

  1. Ihanaa kirjoituskuukautta!

    Odotan innolla raporttia ja kuvia Wienistä. 🙂 Paikanvaihdos saattaa tehdä ihmeitä kirjoittamiselle, kun rutiinit rikkoutuvat ja aistit ahmivat kaikenlaista uutta!

    • Kiitän! No toivotaan. Tulee kyllä kunnon mullistus tähän arkeen kerrankin. Jos en ehdi raportoida, se tarkoittaa sitten että olen syvällä kirjoitussyövereissä.. 😀

  2. Juu nyt pakkaamaan ja koneeseen, maailma odottaa. Wienistä saat varmasti inspiksiä vaikka mihin. Hyvää kirjoituskuukautta!

    • Kiitos!! Kauhean ristiriitaiset tunteet: toisaalta toivon ettei kuukausi menisi liian nopeasti, toisaalta toivon ettei tulisi liian kova koti-ikävä!

  3. PH on said:

    Muinaisella 80-luvulla kävin Wienissä pikaisesti. Muistikuvina silloiset sadekelit, joita ”piti” paeta kahviloihin, ja sateen kostuttamat kiviset jalkakäytävät (syöpyi jostain syystä mieleeni). Ja kaupungin historiallinen, jopa hieman mahtipontinen tyylikkyys : ) On siellä vissiin asunut muutama keisari. Ultravoxin eri hieno kasaribiisi ”Vienna” istuu hyvin nuihin muistoihin.

    • ”Mahtipontisuus” tuntuu kyllä sopivalta sanalta kuvaamaan tätä! Tällä hetkellä sadekelejä ei ole näkynyt. Kahviloissa en oikein ole osannut istuskella, mutta puistoissa ym. kyllä. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

