Päättymätön tarina

Kirjoitan. Luen. Oleskelen.

Aikavaras

Ensimmäinen niksi on vain aloittaa siitä missä on. On ylellisyyttä olla oikeassa vireessä.

Kirjoittaminen on kuin hengittäminen: on mahdollista oppia tekemään se hyvin, mutta tärkeintä on tehdä se kaikesta muusta huolimatta.

Älä odota löytäväsi aikaa. Ole aggressiivinen. Varasta aikaa.

Viime päivinä olen lueskellut kirjamessuilta löytynyttä Julia Cameronin kirjoittajaopasta Tyhjän paperin nautinto. Cameronin ajatukset  ovat mainioita muistutuksia tässä kiireisen arjen keskellä. On ylellisyyttä olla oikeassa vireessä… Samoin on ylellisyyttä se, että aikaa todella on. Minulla oli pitkäänkin sellainen tilanne, että aikaa oli. Nyt ei ole. Nyt pitäisi taas opetella aikavarkaaksi. Ollakseen kirjoittaja pitää osata olla myös aikavaras. Jos siis todella haluaa elää kirjoittajan elämää – elää niin, että kirjoittaminen on aina osa arkea, olipa sitten muuten miten hullua tahansa.

Miten sitä oppisi kirjoittamaan arkipäivän lyhyinä hetkinä: vaikkapa 15 minuuttia silloin tällöin? Minä olen aina yrittänyt hakea pidempiä kirjoitusrupeamia… Olen odottanut ylellisiä kirjoitushetkiä, ja jos olen varastanut aikaa, olen usein sitten varastanut vaikkapa kokonaisen aamupäivän tai päivän. Viime viikonloppuna kirjoitin junassa matkalla Turkuun (eikä todellakaan ollut rauhallinen ympäristö ja vieressänikin istui joku joka jutteli kavereidensa kanssa), hotellissa kirjamessupäivän jälkeen ja sitten vielä junassa matkalla takaisin kotiin ( rauhallisempi matka). Olen iloinen tästä. Useimmiten haen itselleni rauhallisen ympäristön kirjoittamiseen, mutta kokemus osoittaa, että tarvittaessa ja halutessani homma onnistuu myös yleisessä kulkuneuvossa. Nuo eivät varsinaisesti olleet varastettuja hetkiä… Mutta ne olivat hetkiä, jotka käytin mahdollisimman hyvin hyödyksi.

Piti ehkä kirjoittaa vielä jotain, mutta ajatus katkesi. Aivotoiminta takkuilee. Kolme työpäivää lomaan!!!

Ja sitten kun loma on ohi – mistä varastaisi aikaa seuraavaksi? Minkä voi jättää väliin, minkä voi uhrata kirjoittamista varten? Mitä taas missään tapauksessa ei voi? Miten asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen, kun kaikkea ei vain pysty tekemään?

Ja vielä se tärkein kysymys. Ihminen on kehittänyt jo vaikka minkälaista hullua teknologiaa… Milloin joku viimeinkin kehittäsi vuorokauteen muutaman tunnin lisää???

Single Post Navigation

8 thoughts on “Aikavaras

  1. Oi, minä tykkään Tyhjän paperin nautinnosta. Pitäisikin lueskella sitä taas pitkästä aikaa. Tyhjän paperin nautinnossa ei ole niin paljon sitä sellaista jenkki-self-help-sinusta-tulee-nobelisti-kun-vapautat-sisäisen-luovutuutesi-tohotusta kuin joissain muissa oppaissa. Joo, taidankin selailla sitä vähän sängyssä :). Ja jos löydät sen keinon, jolla niitä tunteja saa lisää, niin kerro minullekin ;).

    • Minulla tämä on nyt vasta ensimmäistä kertaa luennassa. Viimeinkin, tämä nimi on kyllä niin monta kertaa aina noussut esille jossain… Ihan hyvältä vaikuttaa tähän mennessä, tosin minusta sellainen tietty amerikkalaisuus tässä kyllä näkyy, tai jokin pieni juttu tyylissä häiritsee välillä. Mutta täytyy lukea loppuun ja katsoa, mitä mieltä sitten olen! Osuvia neuvoja tässä ainakin on, ja tulee sellainen olo, että kaikki syyt kirjoittamattomuudelle ovat tosiaankin tekosyitä.

  2. Cameronilla on kyllä hyviä ajatuksia. En ole kirjaan tutustunut, vaikka se on ollut monesti esillä. Täytyy pitää silmät auki messuilla. 😉

    Olen opetellut valjastamaan inspiraation väläykset, jotka saattavat tulla missä vaan. Silloin usein kirjoitan kaiken mieleen tulevan paperille ja otan muistiinpanot myöhemmin mukaan varsinaiseen kirjoitustilanteeseen. Tämä on toiminut hyvin, sillä hatarakin muistiinpano on oiva portti tarinan tunnelmaan ja hetkeen. Saan sen avulla nopeammin kiinni kirjoittamisesta, vaikkei aikaa olisi kauaa.

    • Joo tämä löytyi yhdestä antikvariaatista ihan tuurilla. 🙂 Varmasti tutustumisen arvoinen teos.

      Minä olen todella huono käyttämään muistikirjaa. Vähän liikaakin jätän ajatukset ja ideat vain mieleen pyörimään. Tässä asiassa pitäisi kyllä kehittyä..! Varmasti unohdan osan ideoista, mutta en vain huomaa, koska en muista unohtaneeni. 😀

  3. Minulla aikaa on teoriassa aina (toisin kuin 99 prosentilla ihmisistä), sillä minulla ei ole juuri muuta elämässä kuin kirjoittaminen. Se ei ole osa elämää, vaan se on se elämä. Vielä kun ajan lisäksi olisi voimia… Aina kun niitä on niin kirjoitan kyllä.

    Kirjoittaminen sujuu parhaiten rauhallisessa ympäristössä, mutta toisaalta yllättävän hyvin minulla myös yleisissä kulkuvälineissä. Hollannin junissa vain ärsyttää ns. kengurubensaefekti, raiteet ovat aika pomppuiset. Onneksi Brysselin matka perjantaina on uusilla raiteilla.

    Joskus vielä luen tuon Cameronin kirjan, jota kaikki hehkuttavat…

    • Mjoo itsekin kun olin aika pitkään kotona, niin tuli huomattua se, että ei loputon aikakaan ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Vaikka varmasti on mahtavaa, jos ja kun pystyy oikeasti tekemään kirjoittamisesta elämäntavan. 🙂 Eihän aikaa kirjoittamiselle tule, ellei elämäänsä järjestä niin, että sitä on… Nuo on aika isojakin päätöksiä, kun oikein alkaa miettiä. Mutta sitten on myös asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan.

      ”Ajan pakkomielle” -nimisen luvun Cameron aloittaa:
      ” ’Jos minulla olisi vuosi vapaata, kirjoittaisin romaanin.’ Ehkä kirjoittaisitkin. Tai sitten et.”

      Eli pelkkä aika ei vielä sinänsä ratkaise mitään…

  4. Än on said:

    Minä olen lopen kyllästynyt varastettuihin kirjoitushetkiin. Tahdon Aikaa.
    Mutten saa, joten on vain varastettava.

    • Ymmärrän tuon kyllästymisen niiiin hyvin. Pahinta on turhautuminen, joka tulee silloin, jos ei kerta kaikkiaan ehdi kirjoittamaan pitkään aikaan. Nyt olen itse selvinnyt sillä, että olen kirjoittanut lähes joka viikonloppu ainakin jotain. Se pitää minut jotenkin järjissäni. 🙂 Jos en kirjoita pitkään aikaan, muutun huonotuuliseksi…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

