Päättymätön tarina

Kirjoitan. Luen. Oleskelen.

10 vaikuttavinta: Maameren tarinat

Oi tätä iloa, kirjoittaminen on lähtenyt taas etenemään! Ainakin jotenkin. Olen editoinut yhtä novellia, joka on ollut minulle tosi haasteellinen, ja nyt LUULISIN, että editointi muuttaa sitä paremmaksi… Kai. Ja olen kirjoittanut uutta Talvilaakso-novellia jo yli 10 liuskaa. Koska nämä etenevät, ei tällä viikolla ole ollut niin suurta innostusta kirjoitella tänne blogiin. Ajattelin nyt vaihteeksi palata tähän ”10 vaikuttavinta” -sarjaani, joka on viimeinkin päässyt puoliväliin asti. Ja tässä vaiheessa olisi aika sukeltaa Maameren maisemiin.

Osat 1-3 taisin ostaa ihan kirjakaupasta, ja muut bongasin huuto.netistä. Tämä on sellainen sarja, jonka aion varmasti pitää kirjahyllyssäni loppuun asti...

Osat 1-3 taisin ostaa ihan kirjakaupasta, ja muut bongasin huuto.netistä. Tämä on sellainen sarja, jonka aion varmasti pitää kirjahyllyssäni loppuun asti… Joo tiedän, ne tulivat kuvaan väärässä järjestyksessä. 😀

Minun on aina ollut vaikea nimetä lempikirjailijoita. Enemmänkin minulla on ollut juuri näitä lempikirjoja, enkä niinkään ole ollut uskollinen yhdelle kirjailijalle. Mutta Ursula K. Le Guin on varmaan yksi poikkeus. Hän on ollut minulle todella tärkeä kirjailija. Le Guinin tuotannostakin minulla on silti vielä paljon lukematta… Mutta jonkin verran olen lukenut, ja Maameri-sarja oli se mistä aloitin. Luin sen kymmenisen vuotta sitten, kun aloin tosissani innostua fantasiasta ja kotiutua tähän genreen. Ja viimeistään tämän jälkeen taisi tulla varmistus siitä, että olin löytänyt kotiin.

Le Guinin tyyli on minulle ehkä sitä kaikkein ominta fantasiaa (ja yhtä lailla pidän hänen tyylistään scifissäkin). Hänen fantasiansa on yhdistelmä kaunista kieltä, pohdintaa, aitoja henkilöhahmoja ja kiehtovia tarinoita. Siis juonellisia tarinoita, joissa on aina myös jotakin syvällisempää. Maameri-sarja sopii yhtä hyvin nuorille kuin aikuisille. Tämä edustaa mielestäni perinteistä korkeafantasiaa parhaimmillaan. Kiistaton klassikko. Ja olen muuten sitä mieltä, että fantasian aidoimmat lohikäärmeet löytyvät juuri Maamereltä.

Aloitusosa, Maameren velho (1968), kertoo Gedin kasvutarinan nuoresta pojasta velhoksi. Atuanin holvihaudat (1971) taas esittelee Gedin rinnalle toisen vahvan hahmon, Tenarin. Ehkä juuri Atuanin holvihaudat oli minusta kiinnostavin osa tarinaa, se oli niin mielenkiintoisesti rakennettu teos. Ged on lukijalle tuttu hahmo jo edellisestä osasta, lukija välittää Gedistä jo valmiiksi (ja Ged on ihanan miellyttävä hahmo, hyvä ja rauhallinen mies, vaikka onkin tehnyt myös virheitä ennen viisastumistaan..). Mutta toinen romaani onkin kirjoitettu Tenarin näkökulmasta: Tenar on nuori papitar, jonka tehtävä on vartioida temppelin pimeiden holvihautojen aarteita. Ged saapuu paikalle tunkeilijana, muukalaisena ja varkaana Tenarin näkökulmasta katsottuna. He kohtaavat holvihautojen labyrintin pimeydessä.  Kumpikaan ei silloin vielä käytä oikeaa nimeään. Tenar laittaa Gedin kahleisiin. Sitten aika kuluu, ja he puhuvat ja tutustuvat…

”Kuuntele, Tenar! Minä tulin tänne varkaana, vihollisena, sinun vastustajanasi. Ja sinä olit minulle armelias ja luotit minuun. Minä olen luottanut sinuun siitä hetkestä kun näin ensi kerran vilaukselta kasvosi Holvihaudassa, ja sinä olit kaunis pimeässäkin. Sinä olet todistanut luottamuksesi minuun. Enkä minä ole antanut mitään vastalahjaa. Mutta nyt tahdon lahjoittaa sinulle sen mikä kuuluu sinulle. Minun tosinimeni on Ged. Olkoon se myös sinun salaisuutesi.”

Jokainen sarjan kirjoista tuo tarinaan jotakin uutta, uusia henkilöitä ja uutta sisältöä. Kuten usein käy, ns. alkuperäinen trilogia on tässäkin sarjassa toimivin ja hienoin kokonaisuus. Myöhemmin ilmestyneet jatko-osat,  Tehanu (1990), novellikokoelma Kertomuksia Maamereltä (2001) ja Toinen tuuli (2001) täydentävät kokonaisuutta ja vievät Maameren tarinaa askeleen pidemmälle, mutta minusta ne eivät ole ihan niin kiehtovia kuin ensimmäiset kirjat.

Hayao Miyazakin pojan Gorō Miyazakin ohjaama leffa oli ihan ok mutta ei tajunnanräjäyttävä. Leffassa on yhdistelty kirjasarjan sisältöä vähän sieltä täältä ja yritetty tehdä omanlainen kokonaisuus, mikä sinänsä on ihan kiinnostava yritys, mutta ... Leffan suosio taisi jäädä aika vähäiseksi.

Hayao Miyazakin pojan Gorō Miyazakin ohjaama leffa oli ihan ok mutta ei tajunnanräjäyttävä. Leffassa on yhdistelty kirjasarjan sisältöä vähän sieltä täältä ja yritetty tehdä omanlainen kokonaisuus, mikä sinänsä on ihan kiinnostava yritys, mutta … Leffan suosio taisi jäädä aika vähäiseksi.

Miten Maameren tarinat on sitten vaikuttanut omaan kirjoittamiseeni, kun nyt vaikuttavuudesta puhutaan? No, vaikea lähteä erittelemään suoria vaikutteita. Halutessaan voi kyllä nähdä aika isonkin yhtäläisyyden siinä, että Maameri on ollut yksi suosikeistani, ja sitten itselläni on fantasiamaailma nimeltä Kesäsaaret… Hups. Mutta noh, on sitä muitakin merimaailmoja olemassa. Mutta kuten sanottua, Le Guinin tyyli on tuntunut itselleni läheiseltä ja kotoisalta. Jos siitä hitusen olisi sattunut tarttumaan omaankin tekstiini, en olisi ollenkaan pahoillani. Ja jos pitäisi suositella luettavaa sellaiselle lukijalle, jolle korkeafantasia ei vielä ole tuttu genre, niin varmaan juuri Maameri-sarja olisi ensimmäisten joukossa. Tämä kun on huomattavasti kevyempi ja helpommin lähestyttävä kuin TSH. Varmasti tämä sarja on osaltaan vaikuttanut siihen, että olen kiinnostunut yhä enemmän juuri perinteisestä eeppisestä fantasiasta.

Lopuksi täytyy todeta, että top 10 -listaa suunnitellessani kävin tiukkaa sisäistä taistoa siitä, kumpi pääsee listalle: Hobb vai Le Guin, Hobb vai Le Guin, Hobb vai Le Guin… Ääääh!

Aiemmin kaikkien aikojen Vaikuttavimpien Teosten listalla:

Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala

J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta

Victor Hugo: Kurjat

Väinö Linna: Tuntematon sotilas

Single Post Navigation

10 thoughts on “10 vaikuttavinta: Maameren tarinat

  1. Olen lukenut Maameren tarinat aivan liian nuorena! Pidin kahdesta ensimmäisestä osasta, mutta myöhemmät olivat minusta outoja. Kun olen mietiskellyt näitä kirjoja moneen otteeseen vanhempana, olen huomannut miten paljon hyvää niissä on ja mietiskellyt miten paljon minulta on mennyt ohi.

    Pitäisikin jossain vaiheessa lukea nämä tuorein silmin. Luulen, että saisin niistä erilailla irti aikuisena. Le Guinia olen kyllä arvostanut aina. 🙂

    • Minunkin pitäisi kyllä lukea koko sarja uudestaan, nyt kun on vähän laajemmin tullut tutustuttua fantasiagenreen. Ja Le Guinilla on kyllä tosi laajaa tuotanto ja onhan hän yksi alan huippuja!

  2. Minäkin luin Maameren tarinat ensimmäistä kertaa liian nuorena, mutta luin ne kuitenkin uudelleen myöhemmin ja viime keväänä rakastuin niihin pitkän tauon jälkeen uudelleen. Olin yllättynyt, miten syvällisiä ne olivat! Atuanin holvihaudat on minustakin parhain. Tykästyin Tenariin. ❤ Muista Le Guinin kirjoista en ole niin paljoa pitänyt, tosin viimeksi taisin ne lukea joskus 15veenä… Ehkä pitäisi kokeilla uudelleen!

  3. Minä varmaan tartuin Maameren tarinoihin alunperin liian nuorena (sain fantasiapureman joskus alta kymmenvuotiaana, vaikkei silloin niitä kirjoja edes kauheasti ollut saatavilla Sormusten Herran lisäksi) enkä jotenkin päässyt siinä eteenpäin. Pitäisi oikeasti tarttua tähän klassikkosarjaan joskus, olen saanut sen käsityksen että olen menettänyt paljon, kun en ole sitä lukenut…

    • Minä olen oikeastaan löytänyt fantasian vasta hiukan myöhemmällä iällä. Siinä on kai huonot ja hyvätkin puolensa… Mutta joo, minä ainakin suosittelen tätä klassikkoa kovasti. Ajattelisin, että Maameri-sarja on kuitenkin ollut yksi fantasian edelläkävijöistä ja uranuurtajista, vaikka toki TSH tuli ennen sitä.

  4. Päivitysilmoitus: 10 vaikuttavinta: Tulen ja jään laulu | Päättymätön tarina

  5. Päivitysilmoitus: 10 vaikuttavinta: Tule takaisin, pikku Sheba | Päättymätön tarina

  6. Päivitysilmoitus: 10 vaikuttavinta: Missä junat kääntyvät | Päättymätön tarina

  7. Päivitysilmoitus: 10 vaikuttavinta: Pimeyden vasen käsi | Päättymätön tarina

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

