Päättymätön tarina

Kirjoitan. Luen. Oleskelen.

Apuraha ja sen merkitys

Ajattelin jakaa tässä sellaisen ilouutisen, että olen saanut elämäni ensimmäisen apurahan kirjalliseen työskentelyyn. Eräs viime syksynä tehdyistä hakemuksista tuotti tulosta. Olin tietysti toivonut tätä, mutta yllätys oli silti suuri, kun posti toi myöntävän päätöksen. Aivan mahtava tunne!

Viimeisen vuoden ajan olen tutkaillut erilaisia apurahoja, tehnyt hakemuksia ja pohtinut, olenkohan edes osannut täyttää noita usein monimutkaisiakin hakulomakkeita. Minulle on tullut positiivisena yllätyksenä se, kuinka paljon kirjoittajille on kuitenkin tarjolla apurahoja eri lähteistä. Mahdollisuuksia on. Eikä varmaan tarvitse erikseen korostaa, kuinka tärkeää apurahoitus on suomalaiselle kirjallisuudelle.

Omasta kokemuksestani voin nyt sanoa, että ensimmäinen apuraha on tärkeä todella monesta eri syystä. Sen avulla voi ensimmäistä kertaa tuntea itsensä oikeaksi kirjailijaksi: ainakin vähän aikaa minä kirjoitan päätoimisesti. Jos joku kysyy, mitä teen, voin sanoa olevani tällä hetkellä apurahakirjailija. Vielä pari vuotta sitten en olisi osannut haaveillakaan tällaisesta.

Mutta tuollaiset ”minä olen kirjailija” -tuntemukset eivät ehkä ole se kaikkein tärkein juttu tässä. Olennaista on se, että apurahan ansiosta voin oikeasti keskittyä Mustien ruusujen maa -sarjan kirjoittamiseen! Käsikirjoitus etenee, eikä tarvitse huolehtia muusta. Viime vuonna en oikein ollut tyytyväinen etenemiseeni, mutta nyt tilanne on parempi. Otan apurahakauden haasteeksi itselleni. Kuinka paljon voi kirjoittaa, kun todella tekee sitä työkseen?

Ja vielä lisäksi: Apuraha lisää itseluottamusta. Olen tehnyt jotain oikein, kun olen tämän saanut. Tämä apuraha antaa toivoa, että voin saada tulevaisuudessa uusiakin apurahoja. Tämä apuraha osoittaa, että ei tarvitse olla maan suurimmalta kustantamolta useita teoksia julkaissut henkilö, vaan pienenkin kustantamon teoksille ja uransa alussa olevalle kirjailijalle annetaan mahdollisuus.

Apuraha tekee onnelliseksi ja ennen kaikkea kiitolliseksi.

Mistä sitten voi etsiä apurahoja? Itse lähdin liikkeelle Kirjailijaliiton sivuilla olevasta hakijan vuosikalenterista.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Apuraha ja sen merkitys

  1. Onnittelut! On mahtava tunne saada taloudellinen mahdollisuus keskittyä yksinomaan kirjoittamistyöhön. Ja ennen kaikkea hienoa, että Mustille ruusuille on tulossa jatkoa. 🙂

  2. Kiitos onnitteluista, ja mukava kuulla, että jatkoa odotetaan! Kyllä, tämä on mulle tosi iso juttu. Toivottavasti apuraha antaa sopivasti painetta kirjoittamiseen ja laittaa työskentelmään tehokkaasti. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

